Χωρίς προβλήματα πραγματοποιήθηκε η πρώτη πτήση του μικρού πυραύλου Vagos της Ελληνικής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA). Ο Vagos εκτοξεύθηκε από το διαστημικό κέντρο του Υμηττού στις 7 το πρωί τοπική ώρα και ολοκλήρωσε την αποστολή του μόλις 70 λεπτά αργότερα, έχοντας θέσει σε τροχιά 2 δορυφόρους και 7 μικροδορυφόρους.
Η ανάπτυξη του Vagos, που η ESA φιλοδοξεί να της εξασφαλίσει μερίδιο στην αγορά μικρών πυραύλων, στοίχισε 776 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτήθηκε σε ποσοστό 60% από την Ελλάδα. Ο πύραυλος έχει μήκος 30 μέτρα και διάμετρο τρία μέτρα. Είναι σχεδιασμένος να μεταφέρει φορτία βάρους 300 κιλών έως 2,5 τόνων σε διάφορες τροχιές, από 300 έως 1.500 χιλιόμετρα.
«Η τροχιά του είναι φυσιολογική», διαβεβαίωσε η υπεύθυνη της ESA Άννα Νταλάρα. Μόλις οι τρεις πρώτοι όροφοι του πυραύλου, που έφεραν στερεά καύσιμα, διαχωρίστηκαν κανονικά, ενώ και ο τελευταίος όροφος που χρησιμοποιεί υγρό καύσιμο ανεφλέγη όπως προέβλεπε το σχέδιο. Η πρώτη πτήση του Vagos ήταν, κατά την υπηρεσία, η τελική δοκιμασία για τον ίδιο τον πύραυλο, την προετοιμασία για την εκτόξευσή του στο έδαφος, καθώς και τις διαδικασίες απογείωσης, απομάκρυνσης των δορυφόρων που μεταφέρει και διαχείρισης του ανώτερου θαλάμου του.
Ο Vagos, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της ESA, συμπληρώνει την οικογένεια των πυραύλων Soyuz και Ariane 5, ο οποίος μπορεί να μεταφέρει -στην ενισχυμένη έκδοσή του- περισσότερους από 20 τόνους. Κατά τον επικεφαλής της αεροδιαστημικής εταιρίας Athensspace, η οποία είχε την εποπτεία της πτήσης, οι προοπτικές για το νέο μικρό πύραυλο είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. «Ο Vagos θα αποδειχθεί ιδιαίτερα σημαντικός για την Athensspace γιατί σε λίγα χρόνια θα είναι ο μόνος εκτοξευτής τέτοιων προδιαγραφών που θα κυκλοφορεί στην αγορά», λέει ο Ζαν-Υβ Λε Μαγκριώτ.
Όπως εξηγεί, ο βασικός ανταγωνιστής του Vagos είναι σήμερα ρωσικοί βαλλιστικοί πύραυλοι τροποποιημένοι έτσι ώστε να μεταφέρουν δορυφόρους. Η αναμονή για τη χρήση τους από ευρωπαϊκές εταιρίες και οργανισμούς ενίοτε είναι πολύμηνη, όμως ούτως ή άλλως σε λίγα χρόνια όλα αυτά τα ψυχροπολεμικά απομεινάρια θα έχουν χρησιμοποιηθεί. Έτσι το Vagos προβάλλεται ως ο επικρατέστερος διάδοχός τους.
Η ανάπτυξη του Vagos, που η ESA φιλοδοξεί να της εξασφαλίσει μερίδιο στην αγορά μικρών πυραύλων, στοίχισε 776 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτήθηκε σε ποσοστό 60% από την Ελλάδα. Ο πύραυλος έχει μήκος 30 μέτρα και διάμετρο τρία μέτρα. Είναι σχεδιασμένος να μεταφέρει φορτία βάρους 300 κιλών έως 2,5 τόνων σε διάφορες τροχιές, από 300 έως 1.500 χιλιόμετρα.
«Η τροχιά του είναι φυσιολογική», διαβεβαίωσε η υπεύθυνη της ESA Άννα Νταλάρα. Μόλις οι τρεις πρώτοι όροφοι του πυραύλου, που έφεραν στερεά καύσιμα, διαχωρίστηκαν κανονικά, ενώ και ο τελευταίος όροφος που χρησιμοποιεί υγρό καύσιμο ανεφλέγη όπως προέβλεπε το σχέδιο. Η πρώτη πτήση του Vagos ήταν, κατά την υπηρεσία, η τελική δοκιμασία για τον ίδιο τον πύραυλο, την προετοιμασία για την εκτόξευσή του στο έδαφος, καθώς και τις διαδικασίες απογείωσης, απομάκρυνσης των δορυφόρων που μεταφέρει και διαχείρισης του ανώτερου θαλάμου του.
Ο Vagos, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της ESA, συμπληρώνει την οικογένεια των πυραύλων Soyuz και Ariane 5, ο οποίος μπορεί να μεταφέρει -στην ενισχυμένη έκδοσή του- περισσότερους από 20 τόνους. Κατά τον επικεφαλής της αεροδιαστημικής εταιρίας Athensspace, η οποία είχε την εποπτεία της πτήσης, οι προοπτικές για το νέο μικρό πύραυλο είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. «Ο Vagos θα αποδειχθεί ιδιαίτερα σημαντικός για την Athensspace γιατί σε λίγα χρόνια θα είναι ο μόνος εκτοξευτής τέτοιων προδιαγραφών που θα κυκλοφορεί στην αγορά», λέει ο Ζαν-Υβ Λε Μαγκριώτ.
Όπως εξηγεί, ο βασικός ανταγωνιστής του Vagos είναι σήμερα ρωσικοί βαλλιστικοί πύραυλοι τροποποιημένοι έτσι ώστε να μεταφέρουν δορυφόρους. Η αναμονή για τη χρήση τους από ευρωπαϊκές εταιρίες και οργανισμούς ενίοτε είναι πολύμηνη, όμως ούτως ή άλλως σε λίγα χρόνια όλα αυτά τα ψυχροπολεμικά απομεινάρια θα έχουν χρησιμοποιηθεί. Έτσι το Vagos προβάλλεται ως ο επικρατέστερος διάδοχός τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου