Στο πολυσύνθετο πολιτικό, οικονομικό και νομικό σκηνικό που διαμορφώνεται για τη χώρα μας με καταλύτη το αγγλικό δίκαιο που θα διέπει και τη νέα δανειακή σύμβαση και τα νέα ομόλογα που θα εκδώσει το Ελληνικό Δημόσιο στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του χρέους (PSI Plus ), αλλά και με τη βεβαιότητα ότι τα λεφτά των αποκρατικοποιήσεων θα πέσουν στο «ειδικό ταμείο» για την εξυπηρέτηση του χρέους, αρχίζει ο «αγώνας δρόμου» για το μεγάλο ξεπούλημα όσων στοιχείων έχουν απομείνει να συγκροτούν την εθνική περιουσία.
Βεβαίως, σύμφωνα με τα επιχειρήματα που επικαλούνται οι δανειστές και η τρόικά τους, για την κατάληξη αυτή δεν φταίνε μόνο οι ίδιοι, αλλά και τα αποτελέσματα του 2011, τα οποία ήταν απογοητευτικά, καθώς η αρχική πρόβλεψη για έσοδα 5 δισ. ευρώ έγινε 1,7 δισ., ενώ το μεγαλύτερο μέρος προήλθε από την επέκταση της άδειας του ΟΠΑΠ και τα φρουτάκια.
Για το 2012 η αρχική πρόβλεψη μιλούσε για έσοδα 11 δισ. ευρώ, αλλά τώρα περιορίζεται σε 4,7 δισ. Ιδιαίτερα η κυβέρνηση Παπανδρέου κατηγορείται πως έκανε τα πάντα για να δείξει στοιχεία... διακεκριμένης ανικανότητας. Ό,τι έπρεπε δηλαδή ώστε οι ξένοι τώρα να έρχονται ως... σωτήρες καταργώντας επί της ουσίας τους... Έλληνες μαθητευόμενους μάγους.
Εάν πάρουμε την περίπτωση του ΟΤΕ, για την οποία μιλήσαμε στην προηγούμενη σελίδα, μόνο η «λάθος»... εκτίμηση του τότε αρμόδιου υπουργού Παπακωνσταντίνου για τον χρόνο που έπρεπε να πουλήσει, στοίχισε στο Δημόσιο 350 εκατ. ευρώ. Ποιος του τα χώνει γι’ αυτό; Ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ στην Ελλάδα Μπομπ Τράα, ο οποίος «έδωσε στεγνά» τον τότε αρμόδιο υπουργό (είναι το ίδιο πρόσωπο που, αν θυμάστε, έλεγε ότι το 2012 η Ελλάδα θα βγει στις αγορές...) μιλώντας στο τελευταίο συνέδριο του Economist.
Εξηγώντας τι πηγαίνει - κατά την εκτίμησή του - άσχημα στην Ελλάδα και πού οφείλονται οι δραματικές αποκλίσεις και τα αλλεπάλληλα πακέτα μέτρων, ο Τράα είχε επικαλεστεί ευθέως λαθεμένες επιλογές του Παπακωνσταντίνου.
Συγκεκριμένα, για το θέμα των αποκρατικοποιήσεων και ειδικότερα στην περίπτωση του ΟΤΕ, ο Τράα είπε ότι ήρθε στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 2009. Τότε είδε ότι υπήρχε οption πώλησης του 10% του ΟΤΕ, αξίας 780 εκατ. ευρώ. Είπε, λέει, στον υπουργό... «πούλα το αύριο». Η απάντηση του τότε «τσάρου» της Οικονομίας ήταν ότι αργότερα μπορεί να επιτευχθεί καλύτερη τιμή. Το πόσο πουλήθηκε τελικά αυτό το 10% του ΟΤΕ είναι γνωστό, όπως επίσης και η διαφορά των 350 εκατ. ευρώ που προέκυψε από τη... μαγική κίνηση του Παπακωνσταντίνου.
Το έτερο παράδειγμα είναι τα μεγάλα Airbus A340 της πρώην Ολυμπιακής. Όταν έκλεισε η εταιρεία, τα αεροσκάφη, που ήταν περιουσία του υπουργείου Οικονομικών (με τον ίδιο αρμόδιο υπουργό δηλαδή), αντί να πουληθούν αμέσως, μπήκαν στη ναφθαλίνη. Και αυτό ενώ είναι γνωστό ότι, όταν ένα αεροσκάφος ακινητοποιείται, χάνει τη μισή του αξία.
Αντί λοιπόν να βρεθεί πελάτης, βρέθηκε σύμβουλος αποκρατικοποίησης, που ύστερα από μερικούς μήνες τα εκτίμησε σε 180 εκατ. ευρώ. Πλην όμως χρειάστηκαν δύο διαγωνισμοί μέχρι ο σύμβουλος να καταλήξει σε πελάτη. Την πρώτη φορά ο πελάτης έδωσε 85 και... εξαφανίστηκε, ενώ τη δεύτερη τα πήρε με 209 εκατ. Περίπου, δηλαδή, όσα κόστισαν ο σύμβουλος και το πάρκινγκ δύο ετών στον αερολιμένα...
Όπως όλοι καταλαβαίνουν, αφού τα έσοδα θα πάνε στο «ειδικό ταμείο» αποπληρωμής του χρέους και αφού οι ξένοι βλέπουν ότι χάνουν οι ίδιοι λεφτά από το ξεπούλημα, θέλουν από τώρα και στο εξής να το ελέγξουν πλήρως. Ως εκ τούτου αναλαμβάνουν να ρυθμίσουν μόνοι τους, όπως θα δούμε πιο κάτω, τόσο τα έσοδα όσο και τις διαδικασίες.
Και άλλη μια σημαντική λεπτομέρεια: Μπορεί οι δανειστές να πείστηκαν τελικά ότι δεν μπορούσαν να βγάλουν πια 50 δισ. από το ξεπούλημα και να έριξαν τις προβλέψεις, ο εισπρακτικός στόχος, όμως, παραμένει, έστω και με έμμεσο τρόπο.
Βρήκαμε 19, μένουν 31...
Η πρόβλεψη του 2010 για έσοδα 50 δισ. ευρώ έχει πάει... άκλαυτη εδώ και πολλούς μήνες, μετά την κατάρρευση των αποτιμήσεων των εισηγμένων. Γι’ αυτό στο νέο μνημόνιο προβλέπεται πως τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις θα φτάσουν τα 19 δισ. ευρώ με ορίζοντα το 2015.
Δεν τελειώνουμε όμως εδώ. Τα υπόλοιπα 31 δισ. ευρώ που θα πάνε στην καταβόθρα του χρέους τα ζητούν οπωσδήποτε. Το πώς, παραμένει άγνωστο, αλλά μελετώνται πάλι τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, οι ΔΕΚΟ, αλλά και υφιστάμενα ή και μελλοντικά δικαιώματα. Δηλαδή μπαίνει χοντρό χέρι σε κάθε στοιχείο κυριαρχίας – και βέβαια με τη δική μας συναίνεση και υπογραφή...
Μέχρι να γίνει αυτό, προωθείται πρόγραμμα βελτίωσης των αποτιμήσεων των περιουσιακών στοιχείων που θα πουληθούν, αλλά και των ταμιακών τους ροών, ώστε να έχουν μεγαλύτερη προίκα όταν θα αποκτήσουν τη νέα τους... ιδιοκτησία και διεύθυνση. Έτσι, τα τιμολόγια του ΟΑΣΑ, του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 25% έως το 2013, όπως ορίζει το μνημόνιο, ενώ ειδικότερα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έρχονται και ιδιώτες που θα μισθώνουν το τροχαίο υλικό.
Αρωγός στην ίδια προσπάθεια και ο νέος νόμος που καταργεί τη μονιμότητα στις ΔΕΚΟ, αλλά και επεκτείνει αναδρομικά από τον Νοέμβριο το ενιαίο μισθολόγιο. Επίσης νέα ρυθμιστική και τιμολογιακή πολιτική αναμένεται έως τον Ιούνιο στα «νερά» (ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ), ενώ και στη ΔΕΗ θα έχουμε αυξημένα τιμολόγια έως τον Ιούλιο. ΠΗΓΗ ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου